Tılsımlı Gömlek
Tılsım terim anlamı olarak “uygun zaman ve konumdaki aktif semavî güçlerin pasif yer güçleriyle temasa geçerek onları etkilemesi” (TDV, 1988) şeklinde tanımlanmıştır. Tılsım terimi en geniş anlamı ile sahibini korumak, kötülüğü önleme ve refahı geliştirmek için yapılmış bir nesneye atıfta bulunmaktadır. Tılsım malzeme olarak altın, gümüş vb. değerli metallerden yapılabildiği gibi, mücevherlerden, taşlardan da yapılabilir.
İslam kültüründeki önemli tılsımlardan biri de Mühr-ü Süleyman’dır. Kur’an-ı Kerim’de yer alan ve Neml suresinde belirtilen ayetlere göre Hz. Süleyman (a.s.); hayvanlara ve cin taifesine hükmetmektedir. Allah, Süleyman Peygamber’e (a.s.) insanüstü bir güç bahşetmiştir. Bazı Kur’an-ı Kerim müfessirlerine göre; bu güç, O’na ters olarak iç içe geçmiş iki üçgen şeklinde olan ve Hz. Süleyman’ın (a.s.) imzası olarak nitelendirilen, O’nu temsil eden Mühr-ü Süleyman’dan gelir.
Süleyman Mührü’nün, Anadolu’da tabiatüstü kuvvete sahip olma isteği ile kuvvet ve kudretin sembolü olduğu, bu tılsımın şer güçlerden korunmak için kullanıldığı düşünülmüştür. Bu sebeple Selçuklular, Beylikler ve Osmanlılar zamanında, Türk kültüründe bol miktarda kullanılmıştır ve çok sık görülen semboller arasında yer almaktadır. Yüzyıllardır mîmârîde, çinide, seramikte, takılarımızda, süs eşyalarımızda, mutfak eşyalarımızda, çeşmelerimizde, şadırvanlarımızda, camilerimizde, ahşap kapı kanatlarında, sikkelerimizde, yüzüklerde ve hatta mezar taşlarında çokça görülmektedir. Bu sembole tılsımlı gömleklerde de rastlanmaktadır. İslâm tarihi boyunca muska ve tılsımın genellikle günah ve haram olduğu görüşü yaygınken, Osmanlıda bazı din ve devlet adamları da söz konusu yöntemlerden yardım almışlardır. Padişahlar, savaşa çıkarken kılıcın kesmemesi, düşman tarafından görülmemeleri, suikast ve hastalık gibi tehlikelerden uzak kalmaları için tılsımlı gömlekler giymeye ve muskalar taşımaya başlamışlardır. Din âlimlerinin bir kısmı şirke sebep teşkil etmeyecek şekilde hazırlanan, üzerinde âyet-i kerîmeler yazılan ve Allah’ın kelâmı ya da O’nun isim ve sıfatlarından biriyle yapılan muskaya karşı çıkmamışlardır.
Tılsımlı gömlekleri giyen kişinin birtakım özelliklere ve korumaya sahip olacağına inanılmaktadır. Örneğin hastalıklara, düşmandan gelecek tehlikelere, her türlü kötülüğe karşı koruduğu, hastalıklara şifa verdiği, dualar ve efsunlarla zırhlanmış olduğu düşünülmektedir. Tılsımlı Gömlekler tarihten günümüze gizem ve önemini korumuştur. Bu gömleklerin değişik kültürlerde var olduğu, üzerlerindeki tılsımların astrolojiye ve dini inançlara bağlı olarak hazırlandığı anlaşılmaktadır. Gömlekler hazırlanma amacına bağlı olarak çeşitli tılsım ve dualarla bezenmiştir.
Kur’an-ı Kerim’de Elif, Lam ve Ra harfleriyle başlayan Yusuf sûresinde bir tılsımlı gömlekten bahsedilmektedir. Yusuf Peygamber’in (a.s.), Mısır’ın azizi olduğu dönemde kardeşleri aracılığıyla babası Yakup Peygamber’e (a.s.) gönderdiği gömleği yüzüne sürünce oğlunun ayrılığı ile kör olan gözlerinin açıldığı bu sûrede yer almaktadır. Sûrenin; şifreli harflerle başlaması, gömlek konusunun geçmesi tılsımlı gömleklerin varlığına kanıt niteliğindedir. Bir inanışa göre Yusuf Peygamber’in (a.s.) bu gömleği; Cebrail’in (a.s.), Hz. İbrahim (a.s.), Nemrut tarafından ateşe atıldığında, Allah’ın buyruğu ile cennetten getirerek kendisine giydirdiği çok ince bir gömlektir. Bu gömlek Hz. İbrahim’in(a.s.) soyundan olan Yakup Peygamber’e (a.s.) kadar gelmiştir. Yakup Peygamber de (a.s.) gömleği bir muska içine koyarak gizlice oğlu Yusuf’un (a.s.) boynuna takmıştır. Kardeşleri kıskanarak Hz. Yusuf’u (a.s.) kuyuya attıkları zaman da Cebrail (a.s.) gömleği muskadan çıkarıp O’na giydirmiş ve “Uçmak melteminin kokusu, bu belâya uğramış kimseye değerse o iyileşir” demiştir. Bu sebeple Yusuf sûresi; zindandan kurtulmak, belalardan ve türlü hastalıklardan korunmak için hazırlanan tılsımlı gömlekler üzerinde yer almıştır.
Tılsımlı Gömlekler, hükümdarlar, komutanlar, yöneticiler ve din adamları tarafından çeşitli kötülüklerden koruduğu, savaşta giyen kişiyi galip kıldığı inancı ile sıklıkla kullanılmıştır. Bu gömlekler genellikle üç önemli sebep için hazırlanmıştır. Bunlardan ilki, savaş tılsımıdır. Padişahlara savaşa giderken giymesi ve savaştan galip dönmesi için dikilen bu tılsımlı kıyafetler, özel dualarla işlenmektedir. Bununla birlikte, hastalıklardan korunmak amacıyla yapılmış tılsımlı kıyafetlere sıkça rastlanmıştır ayrıca ruhsal durumun iyileşmesi ve nazardan korunma için farklı dua ve şekillerle bezenmiş gömlekler de bulunmaktadır.
Tasarımını hazırladığımız Tılsımlı Gömlek, yer ve gök güçlerinden yardım almak, maddî ve mânevî hastalıklardan, nazar, büyü ve sihirden korunmak, ruhsâl kuvvet kazanmak, maddi ve mânevi düşmanların şerrinden muhafaza olmak ve kurtulmak, maddî ve mânevi rızıkların kapılarının açılması, ilim ve anlayışın ziyâdeleşmesi ve beden ve ruh sağlığının devamı içindir.
Tılsımlı Gömleğin Üzerindeki Şekil, Harf, Âyet-i Kerîme ve Duâlar:
Hazırladığımız Tılsımlı Gömleğin sol tarafında kalbin üstünde dairevî Besmele ve ortasında daire içinde Mührü Süleyman, Kur’ân-ı Kerim’in 29 sûresinin başında olan mukattaa harflerinin 29’u da mevcuttur. Mukatta’a harflerinden:
Elif-Lâm-Mîm :6 adet
Elif-Lâm-Miîm-Sâd :1 adet
Elif-Lâm-Râ :5 adet
Elif-Lâm-Mîm-Râ :1 adet
Kâf-Hâ-Yâ-Ayn-Sâd :1 adet
Tâ-Hâ :1 adet
Tâ-Sîn-Mîm :2 adet
Tâ-Sîn :1 adet
Yâ-Sîn :1 adet
Sâd :1 adet
Hâ-Mîm :6 adet
Hâ-Mîm-Ayn-Sîn-Kâf :1 adet
Kâf :1 adet
Nûn :1 adet
Hurûfu Mukattaa harflerinden olan ve Kur’ân-ı Kerîm’de “Hâ-Mîm-Ayn-Sîn-Kâf” hâriç altı defa geçen “Ha-mîm” den biri, ön yüzde bütünlük oluşturması için gömleğin ön yüzünün sağ kol ucuna yazılmıştır.
Sihir, büyü ve nazara karşı yine gömleğin sol kenarlarından başlayan ve sağ tarafla birlikte bütün kenarlara yazılı olan ve arka yüzde kollarda devam eden Arâf sûresi, 117,118,119; Yûnus sûresi, 79, 80, 81, 82; Tâhâ sûresi, 65, 66, 67, 68, 69. âyet-i kerîmeler ile Peygamber Efendimizin (s.a.v.), Cebrail’den (a.s.) öğrendiği şifâ duâsı olan; “Bismillâhi erkîke, min külli şeyin yü’zîke ve min şerri külli nefsin ev aynin hâdisin. Allahu yeşfîke, bismillâhi erkîke.”
Mânâsı: “Seni Allah'ın adıyla, sana eza veren her şeye karşı, bütün kötü nefis ve hasedci gözlere karşı sana okuyorum. Allah sana şifa versin, ben Allah'ın adıyla sana dua ediyorum.'"
Ve yine Peygamber Efendimiz’in (s.a.v.) kendisine gelen hastalara okuduğu: “Ezhibi’l-be’se Rabbe’n-nâsi eşfi ve ente’ş-Şâfî lâ şifâe illâ şifâüke şifâen lâ yugâdiru sekamen”
Mânâsı: “Bu hastalığı gider ey insanların Rabbi! Şifâ ver, çünkü şifâ verici sensin. Senin vereceğin şifâdan başka şifâ yoktur. Öyle şifâ ver ki hiç bir hastalık bırakmasın.”
Tılsımlı gömleğin sağ ön tarafında, ruh letâifinin üzerinde kalkan içinde Mührü Süleyman ve anâsır-ı erba’a harfleri olan; Ateş harfleri (ا ه ط م ف ش ذ ) Toprak harfleri ( ( ب و ی ن ص ت ض, Hava harfleri ( (ج ز ك س ق ث ظ, Su harfleri (د ح ل ع ر خ غ) bulunmaktadır.
Tılsımlı gömleğin arka tarafında ismi azam bulunan ve özel tasarlanmış tılsımlı vefk ile Fetih sûresinin ilk üç âyet-i kerîmesi olan:
“Ey Şanlı Elçi! Gerçekten Biz sana, ardı ardına gelecek nice fetihlerin öncüsü ve müjdecisi olan apaçık bir zafer verdik! Ki böylece Allah, senin ve arkadaşlarının olmuş ve olabilecek hatâlarını bağışlasın, sana bahşetmiş olduğu İslâm nîmetini —tüm insanlık için örnek bir toplum oluşturmak ve bu toplum eliyle hak dini yeryüzünde egemen kılmak sûretiyle— tamamlasın ve seni görevinde başarılı kılarak dosdoğru bir yola iletsin. Ve nihâyet Allah, seni ve izinden yürüyen müminleri, hiç kimsenin karşı koyamayacağı muhteşem bir zaferle desteklesin!”
bulunmaktadır.
Gömleğin üzerinde yer alan şekiller, harfler, hurufu mukattaa, âyet-i kerîmeler ve duâların geniş açıklamaları için tefsirlere ve kaynaklara müracaat edilmesini tavsiye ederiz.